Jembatan Sirotol Mustaqim Menurut Kristen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia independen.

Eskatologi Islam

Portal Islam

Al-Siraṭ al-Mustaqim
(Bahasa Arab:
الصراط المستقيم), maupun
Al-Sirath
(Bahasa Arab:

الصراط
) sahaja, adalah satu istilah intern agama Islam nan bermula dari bahasa Arab yang secara harfiahnya bererti “jalan yang harfiah”. Frasa ini tercantum pada Surah Al-Fatihah ayat 6-7 yang berbunyi:

Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-hamba allah yang sudah Engkau (Allah) beri Nikmat, bukan kronologi yang dimurkai, bukan pun kronologi orang-orang yang sesat. (Al-Fatihah / Pembukaan : 6-7 )

Dalm konteks Islam Jeti-al-Mustaqim yakni jambatan/titian nan terpasang di atas permukaan neraka Jahannam yang lewat licin, memiliki kait, cakar dan duri.[1]
[2]
Setelah melepasi masa di Padang Mahsyar, kaum Muslim akan dibentangkan sirath bagi mereka di atas neraka jahannam sehingga mereka melangkahi di atasnya dengan kecepatan sesuai berdasarkan takdir keimanan mereka. Anak adam yang pertama kali melintasi titian Sirath itu yaitu Nabi Muhammad s.a.w., kemudian Utusan tuhan Muhammad berdiri di tepi Sirath seraya berdoa, “Rabbi, selamatkan, selamatkan!”
[3]
Jika terserah umat-Nya yang perikatan menyekutukan Allah dengan kesyirikan besar dan belum bertaubat sebelum kematiannya, akan mengakibatkan kelestarian di intern neraka.

Adapun bani adam-orang kafir dengan bermacam ragam jenisnya, musyrikin, penyanjung berhala, atheis dan yang lainnya, mereka itu akan dimasukkan ke privat neraka dan akan dibukakan ketujuh pintu neraka jahannam bagi mereka. Sesuai dengan Surah Az-Zumar: 71,

Makhluk-orang kafir dibawa ke neraka Jahanam berombong-rombongan. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakanlah pintu-pintunya.
– Surah Az-Zumar, Ayat 71.

dan Surah Al-Hijr, 15,44.

Jahanam itu mempunyai tujuh portal. Tiap-tiap pintu (mutakadim ditetapkan) kerjakan golongan yang tertentu dari mereka.
– Surah Al-Hijr, 15,44.

Etimologi

[sunting
|
sunting mata air]

Introduksi
Sirat
secara akar bahasa memiliki erti ‘tertelan’.[4]
Penamaan jeti ini disebut perumpamaan jambatan
Sirat
adalah berdasarkan kedua hadis sahih berikut iaitu, “Maka dibuatlah As-Sirath di atas jahannam ….”[5]
“Dan diutus amanah dan kekerabatan, maka keduanya berdiri di kedua tepi As-Sirath ….”[6]

Wujud
Sirat


[sunting
|
sunting sumber]

Keretek yang menyambat Padang Mahsyar dengan Syurga, menurut makrifat sahabat Abu Said, “Jambatan ini lebih kecil dari bulu dan bertambah mencolok dari pedang.”[7]
[8]

Nabi Muhammad SAW pernah berfirman: “Sesungguhnya Tuhan telah menciptakan
Sirat
nan makmur di atas neraka, iaitu titian yang terletak ditengah neraka jahannam nan lalu licin dan dapat menggelincirkan. Jambatan ini memiliki 7 rumah jaga (pos), yang setiap congkong jaraknya separas dengan pengelanaan 3000 tahun, seribu periode konkret tanjakan nan tinggi, seribu waktu konkret dataran, dan seribu periode berupa lereng yang curam. Ia makin kerdil dan lembut dari pada surai, bertambah drastis bermula pada sabel, dan kian liar dibandingkan malam yang pekat. Setiap gardu n kepunyaan 7 cabang, setiap cabang bentuknya bagai kilap nan hujungnya tajam. Duduklah setiap hamba diatas setiap pos penjagaan tersebut dan ditanyakan kepadanya tentang perintah-perintah Allah.

Tanya di setiap pos

[sunting
|
sunting sumber]

Sejauh pertualangan di sirat, setiap seorang hamba akan ditanyakan mengenai barang apa namun nan mutakadim beliau kerjakan selama hidupnya. Pertanyaan disetiap pos adalah seumpama berikut:

  • Pos pertama iman,
  • Pos kedua solat,
  • Pos ketiga zakat,
  • Pos keempat puasa,
  • Pos kelima haji dan umrah,
  • Pos keenam wuduk dan bersiram teradat,
  • Pos ketujuh akan halnya sikap terhadap kedua basyar jompo, mengeluh untai sangkutan dan penyiksaan terhadap sesama makhluk hidup.

Jika seorang hamba meloloskan dari semua pertanyaan-pertanyaan ini, maka tetaplah ia puas pos dan jika tidak, maka ia akan dilemparkan ke privat neraka.

Dalam suatu riwayat diceritakan: Sesungguhnya ketika bani adam melangkaui jambatan, maka api neraka berada di bawah punggung kaki mereka, cak semau nan berada diatas bos mereka, suka-suka yang berada di sebelah kanan dan kiri mereka, serta terserah yang berbenda di pantat dan di depan mereka. Almalik berfirman dalam Surah Maryam:

Dan tidak ada seorang juga berpokok padamu, melainkan cenderung neraka itu, hal itu bagi Tuhanmu adalah kepastian nan mutakadim ditetapkan. Kemudian Kami akan menyelamatkan orang-manusia nan bertaqwa dan membiarkan individu-orang yang zalim di kerumahtanggaan neraka dalam keadaan mendengkul.” – Surah Maryam.

Sedangkan api neraka itu cerbak memakan tubuhnya,dimulai berpokok kulit sehingga ke dagingnya, sehingga orang nan melalui jambatan itu umpama arang yang hitam, kecuali orang-orang yang selamat semenjak api neraka. Sebahagian daripada mereka yang melintasi neraka tanpa disertai rasa takut terhadap apapun dari kesulitan dan tidak pula merasakan panasnya, hingga ia berkata lega penghabisan perjalanannya: “Dimanakah jeti itu ?” Lalu dikatakan kepadanya: “Mutakadim sira lalui keretek itu tanpa kesusahan berkat kasih Allah.”

Sepuluh kumpulan manusia di jambatan Jambatan

[sunting
|
sunting sumber]

Manusia nan pertama siapa menginjakkan kakinya di titian Sirat adalah Muhammad, engkau akan memimpin antologi-kumpulan umatnya. Kumpulannya terbagi menjadi 10 bagian, yaitu:

  • Kumpulan purwa unggul melampaui seperti kilat yang memancar.
  • Kumpulan kedua menerobos begitu juga kilangangin kincir yang kencang.
  • Antologi ketiga melintasi seperti kuda yang baik.
  • Kumpulan nan keempat sebagaimana burung yang pantas.
  • Koleksi yang kelima berlari.
  • Pusparagam keenam bepergian.
  • Pusparagam ketujuh merembas dan duduk karena mereka dahaga dan lejar. Dosa-dosa terpikul di atas bokong mereka. Muhammad berhenti di atas Jembatan. Setiap kali, Muhammad melihat seorang pecah umatnya bergelayut di atas Shirath, kemudian ia akan menarik tangannya dan menyadarkan beliau kembali.
  • Kumpulan kelapan menarik muka-muka mereka dengan rantai kerana terlalu banyak kesalahan dan dosa mereka. Bagi nan buruk, mereka akan menyeru: “Aduhai Muhammad!” Muhammad kemudian berujar: “Tuhan! Selamatkan mereka! Tuhan! Selamatkan mereka”!
  • Pusparagam kesembilan dan kesepuluh primitif di atas jeti Sirat, mereka tidak diizinkan lakukan menyeberang.

Dikatakan bahwa, di gerbang syurga, terserah pokok yang mempunyai banyak dahan. Ganjaran dahannya tidak terselami hanya Allah belaka yang mengetahui. Di atasnya ada anak-anak nan sudah mati semasa di dunia detik umur mereka belum baligh (dewasa). Apabila mereka melihat ibu-bapa mereka, mereka menyambutnya dan mengiringi mereka memasuki keindraan. Mereka memberikan gelas-kaca dan centung serta handuk dari sutera.

Tulisan tungkai

[sunting
|
sunting sendang]


  1. ^

    Hadis sahih diriwayatkan oleh Pater Muslim, juz I, no. 352

  2. ^


    “Sirath ditapak web dinul-islam.org”. Diarkibkan tinimbang yang bawah pada 2022-07-25. Dicapai pada
    2009-07-19
    .



  3. ^

    Diriwayatkan oleh Pater Muslim.

  4. ^

    Etimologi Shirath

  5. ^

    Hadis riwayat Imam Bukhari dan Imam Mukminat.

  6. ^

    Hadis riwayat Imam Muslim

  7. ^

    Hadits dari sahabat Muhammad iaitu Abu Said.

  8. ^

    “Setakat kepadaku bahawa jembatan ini (ash-shirath) makin kecil-kecil dari bulu dan kian tajam bermula sabel” Hadis diriwayatkan maka itu Imam Orang islam 1 / 167).

Rujukan

[sunting
|
sunting sumber]

  • Shirath – Jambatan diatas jahannam
  • Penamaan Sirath



Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Sirat-al-Mustaqim

Originally posted 2022-08-05 11:00:52.